top of page

Geloof niet in sprongetjes!

Iedere kersverse ouder kent het wel, de magische en oh zo gevreesde zin: Oh je kind maakt een sprongetje!


(Voor ik zwanger was wist ik zelfs niet dat er zo iets bestond als baby-sprongetjes.)


Voor wie het niet weet; 'Sprongetjes' zijn eigenlijk mentale fases in de eerste levensjaren van een kind, waarin er nieuwe vaardigheden geleerd worden. Zo leert je baby wie zijn ouders zijn, waarom het speelgoedje naar beneden valt als zijn handje opengaat en hoe ze moeten kruipen/lopen en nog miljoenen extra dingen!


Niet enkel op consulaties bij Kind&Gezin word er gekeken of je kind zijn 'mijlpalen' wel haalt, maar stiekem volgt iedere overbezorgde ouder die ook op. En hoe doe je dat dan? Tadaaa - Aan de hand van dit boek (en ze hebben ook een app) en mister-Google.

Maar hier komt het probleem .... DIE SPRONGEN KLOPPEN HELEMAAL NIET!


Nuance; ik zeg niet dat de mentale 'sprongen' er niet zijn. Ik zeg gewoon dat niet ieder kind helemaal in sync loopt met het boek en je daar dus als ouder onnodig héél hard over kunt stressen.




Niemand kan het volgen


Eerst en vooral kunnen ze volgens mij altijd in een sprong zitten, want ze blijven zich ontwikkelen en bij mijn dochter is het niet altijd duidelijk geweest of ze nu toch in de 10 maanden sprong zat, of eerder in die 11 maanden? (alles ligt zo dicht op elkaar en als ze dan zeggen dat een sprong soms 2-5weken kan duren, wie kan ze dan uit elkaar houden, eerlijk!)


En bovendien werd ik er enorm onzeker van als ik dan las dat ze op een bepaald moment een bepaalde handeling zou moeten kunnen uitvoeren. Ik heb het voorbije jaar enkel maar gedacht: Oei nee, rollen doet ze nog niet. Oei nee, zwaaien doet ze nog niet. Oei nee, dierengeluiden kan ze nog niet nazeggen. Oei nee, zelf met een lepel eten lukt nog niet. AAAAAAAAAAAAAAGHHHH! Om gek van te worden.


Mijn dochter groeit perfect normaal en heeft helemaal geen motorische of mentale achterstand. Maar volgens het boek loopt ze 3 sprongen achter! Belachelijk.


Waarom praten ze ons een boek aan (wat iedereen op Google ook lijkt te volgen) dat helemaal geen rekening houdt met de persoonlijke ontwikkeling van ieder kind? Het is toch enorm normaal dat het ene kindje iets sneller is met doorrollen dan het andere kindje dat misschien al super vroeg mama/papa zegt?!


Mijn raad


Dus aan alle kersverse (en niet zo kersverse) ouders die dit zouden lezen. Geloof aub je gevoel, zolang je kindje vooruitgang maakt is er helemaal niets aan de hand volgens mij. Het is gewoon belangrijk dat je het kind blijft stimuleren en uitdagen en in contact brengen met veel verschillende dingen.

En denk je toch dat er een probleem zou kunnen zijn? Neem dan contact op met een pediater en vertel je bezorgdheid. Die kan een medisch onderbouwde uitleg geven en stappen ondernemen indien nodig.


Herkennen jullie jezelf hierin?






0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven
bottom of page